onsdag, december 31, 2014

summering av 2014: högtiderna, kulturkonsumtionen och projekten

så här på årets sista dag känns det inte mer än rätt att knyta ihop säcken på 2014. jag kommer göra det på ett synnerligen grandiost sätt genom en tematisk årssummering där jag går igenom högtiderna, kulturen och projekten. del två kommer handla om resorna, maten och prylkonsumtionen, men det blir i ett separat inlägg.

högtiderna

2014 var året då vi skulle fira alla högtider tillsammans med våra vänner, grannar och partners in crime, hanna och richard. jag tycker vi skötte oss ganska bra på den punkten, bortsett från att det aldrig blev någon annual white russian marathon eller kräftskiva. 

självklart firade vi in nyåret tillsammans!
new years 18 (small)
vi firade alla hjärtans dag.
valentine's party
och påsk.
IMG_2596liten
midsommar såklart! på hanna och richards landställe på julita.
IMG_3070liten
thanksgiving, en aning försenat. eller, ja, det var alltså maten som serverades sent.thanksgiving_liten
ej på bild: nyårsbrunch, diverse olika glöggmys och julfrukost.

kulturkonsumtionen

de två högvinsterna i årets bokläsning har varit:
1) we are all completely beside ourselves av karen joy fowlerbild-23_liten
välskrivet, gripande, lättläst och en riktigt bra couldn't see that one coming-twist på sidan 77. läs inga recensioner i förväg!

2) flickornas handbok i jakt och fiske av melissa banks bild-9liten
ett par år innan jag började på pocket shop var det här en riktig snackis. idag finns den inte i tryck, men när jag råkade kommaöver denna på loppis blev jag himla glad. så här här har jag skrivit i min läsdagbok: alice munro möter sex and the city. relationer, igenkänning och bra personporträtt.

den vackraste beskrivningen av en annan människa hittades dock i the silent wife av a s a harrison. the silent wife_liten
ska dock tilläggas att jodi mördar sin man. (och du som upprört skriker SPOILER nu: detta avslöjas redan i baksidestexten på boken).

den enda konsert jag gick på i år var folkproggaren merit hemmingson (på bild förvandlad till ett mumintroll av min crappiga telefonkamera) på stockholms kulturfestival. måste. bli. bättre. på. att. gå. på. konserter.
merit hemmingson, kulturfestivalen 2014_liten
årets mest kulturella icke-händelse måste ha varit förkylningen som gjorde att jag inte kunde ta mig till bonniers fest på nedre manila. tack och hej. IMG_6032liten
vi besökte wira bruk en kall höstdag.
IMG_4463liten

musiken då? ptja, årets bästa låtar enligt mig hittar du i denna lista nedan.

projekten

mitt nyårslöfte var att fota mer analogt. bortsett från en rulle på nyår och tre polaroidfilmer har det inte blivit så mycket film i kameran. men det är i alla fall bättre än året innan då resultatet var noll.   polaroidbilderna blev fina, så fort jag scannat in dem ska jag visa!
IMG_5939_liten
ett annat projekt är vår hallrenovering, som just nu är inne på sin sjunde månad. låt mig säga som så att jag inte är helt nöjd med något som skulle ta max tio dagar. men jag får i alla fall ha fin tapet på väggen när det är klart! (william morris golden lily olive/charchoal för er som vill veta vad den heter).
bild-25_liten
ett projekt som dragit åt sig viss nyfikenhet är inte ett eget projekt, utan grannens. i slutet av sommaren var det tredje gången på ett par månader som gården såg ut så här. vad 17 pysslar de med egentligen? jag dööör av nyfikenhet!
my weird neighbours pt III_liten

återkommer snart med del två i denna rafflande årssummering, brb!

1 kommentar

Anonym sa...

Gott nytt år! Tänkte tips om en sajt som heter Yardsale.se där man kan fynda mycket saker på second-hand - finns mkt böcker t.ex

© nostalgifabriken
Maira Gall