söndag, december 14, 2014

emlily dahls bloggjulkalender: en bild som du inte minns att du tagit

jag råkade visst simma ur bild med julkalendern denna vecka. inte mitt fel att december månad går så himla himla fort. i alla fall, idag går uppdraget ut på att visa en bild jag inte minns att jag tagit. extremt svårt uppdrag eftersom jag har väldigt gott minne när det kommer till tidpunkter och fotografering.

men den här bilden tagen med mobilen kvalar åtminstone halvt in. den är tagen i mockfjärd och jag är ute på morgonpromenad när jag plötsligt ser en ... eh, ja, vad kan det vara för något. trana kanske?

som stadsråtta är det inte ofta man ser stora fåglar så jag drar upp mobilen och försöker fånga den med kameran. vilket går sådär, bilden blir så himla grå och tråkig och fågeln ser inte alls så där stor ut som den gör i verkligheten. så jag tänker att äsch, jag tar bort den sen när jag rensar bildbiblioteket. en sekund senare har jag glömt bort tranan.

ett par månader senare sitter jag och väntar på något och för att fördriva tiden flipprar jag runt bland mina bilder i kamerarullen. när jag ser den här bilden tänker jag att jag kan pröva att dra på ett vsco-camfilter för att se om det gör någon skillnad. och i t1-filtret är det som om något magiskt händer. fågelkonturen blir liksom större och framträder skarpt mot allt det gråa, som nu på något magiskt vänster blivit både gråare och färgstarkare.
mockfjärd_liten
jag tycker absolut att det här är en av mina bättre bilder jag tagit i år, med sin ödesstämning som är så mättad att den nästan går att ta på. ser du förresten att det åker en bil på vägen?

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall