söndag, augusti 09, 2015

vi bestiger ett berg

dag två i italien sa vi hej då till bondgården och begav oss mot var som helst där man kunde bada. över stock och över sten gick vi. IMG_5974_liten
samt åkte ett par varv med bilen runt en stor sjö. men till slut nådde vi en spiaggia i alla fall. IMG_5980_liten
bagarn var inte sen att hoppa i. och ur.

när vi hade kommit upp ur sjön tog det ungefär tre minuter och sedan var man lika svettig som innan. för äckligt att illustrera detta så jag bidrar med en bild på när vi äter istället, så mycket mer fresh, eh.
IMG_5990_liten
sedan bar det av i lyxåket. vrooom! (vad är förresten grejen med att jag har börjat illustrera mina blogginlägg med ljud förresten? har jag blivit mosig i hjärnan av all ledighet eller?)
IMG_5996_liten
det är för övrigt fantastiskt vackert i de italienska alpkrokrarna. jag som gillar bergskedjor får ju definitivt mitt lystmäte här.
IMG_5994_liten
ska vi förresten köra en omgång "på spåret" i bloggen? okej då. vart är vi på väg?

10 poäng. bilvägen tar slut 1000 meter över havet men vi fortsätter uppåt till fots. det är en ganska ordentlig lutning som ni kan se. IMG_6003_liten
9 poäng. det var den här sjön vi badade i tidigare på dagen. IMG_6000_liten
8 poäng. de flesta invånarna är får.
IMG_6007_liten
7 poäng. platsen verkar göra andreas ganska glad, trots avsaknad av depeche mode, babylon och tjejer med svarthårig poplugg.
IMG_6012_liten
6 poäng. ungefär halvvägs finns en restaurang där man kan äta lunch. samt övertala värden att sälja öl fastän klockan inte är 15 än som det står på skylten.
IMG_6014_liten
5 poäng. efter en stadig lutning uppåt blir det äntligen lite trivsam nedförsbacke.
IMG_6016_liten
4 poäng. vi är inte on top of the world. även fast det känns så. IMG_6017_liten
3 poäng. björn får höjdskräck av platsen så han och jag går pensionärsvägen medan martina och andreas går längs med bergsryggen.IMG_6019_liten
2 poäng. här finns inga skyddsvakter. IMG_6023_liten
1 poäng. så här fint ser det ut när det börjar mörkna. vi befinner oss nu på 1763 meter över havet.
IMG_6025_liten
rätt svar är col visentin! högst upp på toppen finns ett liten bergsstation, refugio col visentin, som erbjuder enklare kost och logi. det invigdes redan år 1900, men jag har för mig att jag läste på någon skylt att det nuvarande huset är av senare datum. här kan du förresten kolla webbkamera från berget!

maten må se enkel ut men herrejistanes vad gott det var efter att ha bestigit ett berg.IMG_6029_liten

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall