tisdag, augusti 27, 2013

roadtrip i usa 8: jag lär mig ingenting om bourbon i kentucky

woodford reserve, versailles, ky bourbonmaking, woodford reserve, versailles, ky (small) kentucky var en liten trevlig överraskning. så här ståndsmässigt ser det ut på woodford reserve i bourbon county, där man – föga förvånande – gör bourbon.

bourbonmaking at woodford reserve, versailles, ky bourbonmaking, woodford reserve, versailles, ky (small) bourbonmaking at woodford reserve, versailles, ky här skulle jag kunna göra en stor utläggning om tillverkningsprocesser och hur bourbon skiljer sig från annan whisky och så vidare, men jag har helt enkelt glömt det mesta (läs: jag var för upptagen med att fota så jag lyssnade inte riktigt).

bourbonmaking, woodford reserve, versailles, ky (small) bourbonmaking, woodford reserve, versailles, ky det jag vet är dock att bourbon till skillnad från många andra whiskysorter tillverkas av minst 51% majs. det var nog det enda av värde som fastnade.

the bourbon cat, woodford reserve, versailles, ky woodford reserve, versailles, ky
destilleri-kattens namn glömde jag också bort.

bourbon chili, woodford reserve, versailles, ky woodford reserve, versailles, ky efter provsmakning, en fin portion bourbonchilli och lite häng i gungstolarna på porchen var det dags att säga hejdå och bege sig mot virginia.

natural bridge, ky (small)
på vägen dit tvingade jag mina medpassagerare att köra en avstickare förbi en sevärdhet som heter duga. på pinterest vimlar det av finfina bilder på detta geologiska under och när väl tillfälle ges kan man ju inte bara åka förbi den utan att titta på den.

natural bridge, ky natural bridge, ky (small)
vi fick gå över stock och sten på en stig som till en början var behaglig men som senare bjöd på en redig lutning.

natural bridge, ky (small) samt lite andra strapatsrika utmaningar.

natural bridge, ky (small)
sedan: besvikelsen när det visade sig vara en helt annan sevärdhet!

natural bridge, ky natural bridge, ky natural bridge, ky besvikelsen varade dock inte så värst länge, för det visade sig vara rätt fint där med. det var väl tur för annars hade väl jag blivit avsatt i skogen av mina medtrafikanter.

nästa stopp virginia!

mina tidigare inlägg om roadtripen läser du här: 1, 2, 3, 4, 5 och 6

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall