onsdag, oktober 06, 2010

projekt polaroid v 2.0

man kan nog säga att mitt projekt polaroid har gått i stå. min första polaroidkamera, en polaroid 635, har inte riktigt levererat. den har dock giltigt förfall eftersom den köptes på loppis för en tjuga. att köpa rätt film till en polaroidkamera visade sig sedan utgöra en smärre vetenskap, men efter att ha gått på ett par minor parades rätt film ihop med rätt kamera (som i sin iver spruttade ut tre helt svarta polaroidbilder på raken och sedan inget. nada. rien. dött).

polaroidkamera nummer två och tre inköptes också på loppis, men lånades raskt ut till en vän. till den ena kameran tillverkas inga filmer längre, men till den sistnämnda kan man faktiskt använda två sorters film (bra för mig som verkar ha lite problem med det där). en fjärde har det faktiskt blivit också, men den har jag städat bort någonstans.

jag tänkte ju att det fick vara nog med polaroidkameror nu, men så väntade den här fantasiska saken av metall och (fusk)läder på mig under förra veckans loppistur.

polaroid sx-70
polaroid sx-70
polaroid sx-70
till skillnad från mina tidigare polaroidkameror kan man faktiskt se när objektet är i eller utanför fokus. blixtar och dunder, tekniska under!

polaroid sx-70
jag lovar dig min fina, lilla polaroidkamera att jag ska ta hand om dig på bästa sätt och mata dig med (rätt) film. alldeles snart, jag lovar. på riktigt. jättesnart.

i väntan på mina revolutionerande bilder av katter och andra oväsentligheter kan ni kolla in min vän kentson och hans liv som polaroid individ.

ps. jag stekte buenothemet. det var mig övermäktigt. anar en likhet mellan det projektet och det här. nästa vecka kommer jag obsessa över något nytt med största sannolikhet.

translation:
after some failures with my polaroid project i bought a new polaroid camera, thinking that this will help me through the hard times. although i better start buying some polaroid film instead of all these cameras ...

1 kommentar

Kenneth Grönwall sa...

Ah men fantastiskt! Avis som få, det är ju exakt en sån modell jag vill ha. Ska leta leta leta. Dags för en polaroid-dag snart.

© nostalgifabriken
Maira Gall