onsdag, augusti 25, 2010

katter och kameror

ricoh a-2

för ett tag sen (eller tag och tag, när det fortfarande var snö på gatorna) köpte jag en analog kamera på erikshjälpen. en ricoh A-2 som kostade 25 kronor – vilket får anses vara ett riktigt bra kap i stockholmsområdet.

Ricoh A-2 #1

när så de kalla och soliga vårdagarna kom orkade jag mig iväg till den lokala fotobutiken för att handla film. som jag kom mig för att sätta in i kameran de första ordentligt varma vårdagarna. och så fotade jag och fotade.

Ricoh A-2 #1

bland annat den här plockmiddagen, intagen på vår gård i sällskap av grannens katter (som senare tog ett kycklingskrov och sprang för kung och fosterland). fast sen tog det hela sommaren innan jag lämnade in filmerna. precis som på den gamla goda tiden.

Ricoh A-2 #1

precis som på den gamla goda tiden är det uppenbarligen svårt med avstånden och man vet inte riktigt vad som kommer med och inte (om man inte använder en spegelreflexkamera förstås). och sen är det ju inte världens bästa ljuskänslighet kanske.

Ricoh A-2 #1

men kornigheten! den har jag saknat. och skärpedjupet! det härliga hederliga gamla analoga skärpedjupet.

(och ja, vi dricker mousserande rödvin. i champagneglas. inga konstigheter)
© nostalgifabriken
Maira Gall