torsdag, februari 04, 2010

tips för lata digitalister

min första systemkamera var pappas avlagda canon ft. han köpte den 1971, precis innan han och mamma flyttade till colombia för att pappa skulle dona med diverse pappajobbgrejer på ericsson. än idag är den min bästa kamera. fantastisk skärpa, underbar kornighet och ett djup i bilderna som gör att digitalfotografiet rodnande ber om att få smita ut bakvägen. men eftersom jag är både lat och otålig vad gäller foto (en rätt jobbig kombination) så blir det tyvärr inte så många kort knäppta med min analoga juvel längre.

en annan person som är en stor fantast av det analoga hantverket är min vän kentson. han har fått dille på polaroidkameror. här kan du följa hans liv som polariod individ, men om du som jag lider av latheten och otåligheten har jag två heta tips:

1) poladroid, världens lättaste dataprogram. bara att ladda ner och öppna. på skrivbordet dyker en polaroidkamera upp och sedan är det bara att drag-o-droppa vald digital bild och sakta (som sig bör) framkallas bilden på datans skrivbord. extra plus i kanten för att man efter ca 10 bilder måste "byta rulle" dvs stänga ner och öppna programmet igen. och bäst av allt, det är gratis.

mallorca -75?

bettan och monika mallis -75?

stockholm

disig dag i stockholm -72?

big love

puppy love vitabergsparken -77?

2) mitt andra tips är ttv, through the viewfinder, som går ut på att man fotar digitalt genom en analog kamera med stor sökare, till exempel en kodak duaflex. låter det lite krångligt? det är det säkert, men om man lär sig behärska tekniken blir resultatet finfint, kolla bara in de här snyggingarna på flickr.


jag har köpt mig ett stycke kodak duaflexkamera och ska snart (mycket snart, eh) lära mig allt om ttv-teknikens mysterier.

6 kommentarer

Kenneth Grönwall sa...

Härliga tips! Jag ska försöka kalibrera min scanner hemma, har ett par London-polaroider på G.
Börjar bli riktigt sugen för fotosafari snart.

nostalgifabriken sa...

kolla din facebook :)

Kenneth Grönwall sa...

Här har vi en annan som plåtar digitalt och väldigt bra dessutom, Johan Rheborg: http://www.flickr.com/photos/johanrheborg

nostalgifabriken sa...

sjukt fina bilder, han är väldigt väldigt duktig. vad fotar han med för kamera? är det typ en rolleiflex eller vad?

egoistiska egon sa...

ser fram emot fotosafarit! fast jag läste helt fel på datum, hahaha. sorry för det.

nostalgifabriken sa...

det hade johanna med. gäller att vara ute i tid hehe.

© nostalgifabriken
Maira Gall