måndag, december 26, 2016

emma sundhs #decut2016 del 5-9

jag i en helt annan stil

nyår 2006. jag kallar den all-you-can-eat-i-bijouteriväg-stilen. herregud.
in retrospect - new year's 2006


här bor jag

i ett ständigt renoveringskaos på åttitre kvadrat på söder. men på just de här bilderna är det dock ganska städat och uppordnat. bilderna togs i samband med att det blev klart att privatvärden ville sälja huset och jag la ut lägenheten i panik på björnsbytare eftersom jag inte ville bo i bostadsrätt. kändes så dumt att behöva flytta precis när jag hittat det perfekta hemmet, och efter lite funderande så kom jag fram till att jag ville bo kvar. även om det innebar att i princip hyra lägenhet av banken.
Bild 1Bild 2

mitt stökiga hem

just nu är det ganska städat hemma, men bjuder på en bild i det lilla halvrummet där vi har våra bokhyllor och som har fungerat som renoveringsstation i x antal år nu. notera dessutom det inte så heta pizzavalvet.
Untitled


ta ett cheesy familjeporträtt

orkar inte. bjuder på ett annat familjeporträtt istället som jag bara älskar. från vänster: min farmor, mamma, pappa och mormor. taget på 70-talet när mina föräldrar bodde i colombia.
IMG_0328

julförberedelser

i skrivande stund har julafton kommit och gått, så den här punkten blir en recap helt enkelt. följande har jag gjort:

1) en ordentlig städning. jag kan inte slappna av i ett ostädat hem. ironiskt nog är det ostädat ca 75% av tiden här hemma, men kanske är det just därför en enorm sinnesfrid infinner sig när det är städat. eftersom vi kom hem från havanna den 22 december hade vi förutseende nog avklarat julstädningen dagen innan vi for. ett av de bästa beslut jag tagit i december faktiskt, och så härligt att komma hem till när man var alldeles vimmelkantig efter att ha åkt flygplan i en herrans massa timmar.

2) julklappsinköp och inslagning. rev av alla julklappsinköp efter att ha varit vaken 30 timmar på raken och egentligen var så trött att jag kände mig sjuk. inte jättekul att bege sig ut och trängas, men det var så himla skönt när det var klart att det definitivt var värt det.

3) inköp av diverse juliga blommor som snittamaryllis, eukalyptus och hyacinter.

4) inköp av doftljus från muji som luktar brasa till priset av en fjärdedels litet ljus från l:a bruket med i princip samma doft.

5) inköp av gran samt påklädning. upptäckte att min fina men dy-hyra julgransfot i gjutjärn läckte och fick paniklaga med nagellack. och som en extra julkrydda kissade rutan bakom granen tidigt på julaftonsmorgonen. inget luktar offentlig toalett mer än granlukt och urin, mmmm. tur att jag köpte det där doftljuset ... granresultatet kan i alla fall skådas här.

6) inhämtning av julmat. hämtade katterna hos mamma och pappa som kattvaktat under kuba och passade samtidigt på att få lite julmat av dem. supersmart med tanke på att vi inte hann laga någon julmat detta år.

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall