söndag, oktober 05, 2014

ett besök på gysinge byggnadsvård

när nyhetsbrevet från gysinge byggnadsvård damp ner i mejlen och deklarerade höstfest kände jag "whoho! äntligen en anledning att åka bil i två timmar till gästrikland". bruket bredvid hade dessutom skördefest så på schemat fanns också bondens marknad, loppis och gröt. den sistnämnda punkten tillsammans med inte mindre än mannen som vunnit vm i grötkokning. ett givet helgupplägg således.
IMG_4043liten
här sitter vi och har precis missat båten till biluthyrningsstället i sjöstan. men vi är rätt nöjda ändå som synes.

gysinge byggnadsvård ligger precis bredvid gysinge bruk och är inrymt i de gamla arbetarbostäderna. tyvärr glömde jag alldeles bort att fota så jag får helt enkelt ge en målerisk beskrivning av det hela. eh, javahettere, det är ett himmelrike för den som gillar gamla tapeter, färger och lister och annat spännande. det jag nog gillar bäst är att de har en massa nytillverkade tidstypiska beslag, krokar, eluttag och allsköns knoppar med mera. detaljer som är lätta att glömma bort men som verkligen adderar till den där tidstypiska känslan (plus att det är typ det man har råd med i jämförelse med platsbyggt kök och uppmurning av kakelugn). själv slog jag till på ett par mässingshandtag som nu pryder våra dörrar hemma.
IMG_4064liten
om jag hade fått bestämma helt själv hade jag gått bananas på gammelstajlen men tyvärr bor jag ju tillsammans med en person som vill kombinera typisk grabbstil (prylar i mörka dova färger, barcelonafåtölj och skinnsoffa) med färgglad carl larsson-stil. och jag vill ju ha torp– alternativt grosshandlarvilla i skärgården-känsla. ingen av oss är duktig på att kompromissa vilket till slut resulterar i att man helt plötsligt på allvar finner sig diskutera om man ska ha vit- och rödrutigt målat köksgolv eller vit- och gulrutigt (det lutar åt det sistnämnda). kommer passa bra ihop med de grönblåa köksskåpen och den absolut skrikigaste william morristapeten vi kunde hitta ...

när vi var mätta på att irl-pinteresta dvs mata oss med fina bilder på näthinnan var det dags att fika. något säger oss att fiket inte riktigt var förberedda på anstormningen av kulturella stockholmare för det tog oss ungefär en och en halv timme från det att vi ställde oss i kön till att vi fick maten. därför hann vi inte riktigt med grötkokningen och grönsaksshoppingen.
IMG_4047liten
men loppis hann vi alla fall med. klar fyndfaktor på loppisarna även om jag dragit ner mitt loppisintag rätt mycket på sista tiden eftersom jag har för många snygga men totalt onödiga prylar. IMG_4053liten IMG_4051liten IMG_4049liten
på bild: allsköns stillhet och rofyllda ting i tideräkning som stannat. utanför bild: calle ropar och undrar för femtioelfte gången om jag inte har kollat klart än.
IMG_4068liten
det här fick ändå följa med hem: en djup tallrik för 40 kr och gafflar för en femma styck. klart bra helg!

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall