onsdag, april 11, 2012

new york: shoppingen

bästa loppisen: hell's kitchen flea market. vi kom dit rätt sent, kanske vid tvåtiden, och hade nog missat de bästa fyndchanserna. trots det vill jag ändå kora den till resans bästa loppis. ingen trängsel och luftigt och skönt mellan borden.
hell's kitchen flea market
det var också här jag gjorde mitt bästa fynd – en supersnygg jordglob. försäljaren tyckte nog att han gjorde ett fynd som hittade en idiot som betalade 35 dollar för den. men det gjorde inget för mitt fynd var en idiot till försäljare som bara tog 35 dollar för den.
jag visar upp mitt loppisfynd för världen
globen går att snurra i 360 grader på två ledder, mycket hi-tech. men det var först efter att jag hade köpt den som jag undrade hur i hela friden jag skulle få hem den. den gick ju inte att checka in som bagage och fick man verkligen ta med sig den som handbagage? en snabb gallup på facebook gjorde dock rådande att folk hade tagit med sig värre saker i bagaget än en sketen jordglob. trattgrammofoner, samurajsvärd, timglas och magnum 44:or (den sistnämnda dock av misstag/missförstånd på 90-talet då det var lite si och så med säkerhetsinstruktionerna) var bara toppen på isberget. vilka hoarders jag känner!
loppisfynd i hemmiljö
bästa hunden: hittade en fin hund med väldigt gullig outfit (stickad tröja med dödsskallemotiv). hunden var dock ej till salu.
uttråkad tax på hell's kitchen flea market
mest överskattade loppisen: brooklyn flea. inga intressanta grejer, ingen fyndchans och hur mycket folk som helst.
brooklyn flea
det bästa med i övrigt dålig loppis: mellan oktober och april hålls brooklyn flea-loppisen i en gammal bank. det var rätt mäktigt. man kan ju även välja att tolka det som en generell hälsostatus på usas ekonomi just nu.
brooklyn flea brooklyn flea
bästa krimskramset: en kitschig julkula som jag köpte för mina sista dolares på flygplatsen. kommer passa finfint i granen tillsammans med jungfru maria, kvinna i traditionsenlig polendräkt och påven, alla  tre inhandlade i julgranskulebutik i krakow. eventuellt är julgranskulor min nya samlarmani.
souvenir
bästa husgerådet: randiga papperssugrör som inhandlades på fishs eddy. ville för övrigt köpa varje pinal i hela butiken. som synes köpte jag på mig en hel del. nu ska det drickas lemonad etc!
randiga sugrör inhandlades
återkomstens stora besvikelse: när jag kom hem och fick se att både leilas general store och lagerhaus numera säljer randiga papperssugrör. dock bra för er andra och för mig när mina sugrörsförråd börjar sina. ca år 2068 eftersom alla numera vet att jag är en krusidulltant enbart i teorin.

det var alles just nu, men håll i hästarna, nästa new york-inlägg går i kültürens tecken!

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall