torsdag, april 05, 2012

new york: rajrajet

man är ju inte 20 längre konstaterade jag och calle när vår new york-boende vän axel frågade vad vi hade för preferenser på uteställen. "det ska inte vara så stimmigt och det ska gå att få en sittplats." tyckte jag. calle ville besöka ställen som serverade burköl (av den enkla anledningen är att man som svensk tycker det är ruskigt busigt att dricka burköl på lokal. så en liten fjortispoäng får han väl). ett plus jag ändå vill ge oss gamlingar är att vi höll ut länge varje kväll. så länge att vi så till slut hamnade på san franciscotid ungefär. nackdelen var väl att jetlagen blev ännu värre vid hemkomst.

och som vanligt när jag är usa (okej, nu låter det som om jag är där hela tiden, ursäkta drygheten) slås jag av hur fantastiskt mycket god öl som finns! mitt nya favoritöl är yuengling som är tillräckligt mörkt för att inte smaka ingenting men tillräckligt ljust för att kunna drickas i stora mängder. jag är ingen ölkonnässör direkt, men smaken är åt ale-hållet (tror jag ...?). det finns tyvärr inte på systembolaget, men man kan ju hoppas att brooklyn lager-hipstertrenden dör snart så att de får plats med lite andra amerikanska ölsorter inom en snar framtid.

så, vilka ställen hängde vi på? tja, den som hade väntat sig en uttömmande guide på heta new-yorkbarer kan ju leta vidare. dels pga urvalskriterierna ovan, men också för att jag är van vid att bli runtvallad på ställen och inte riktigt behöver lägga saker som barnamn och var de ligger på minnet. här är i alla fall några ölsjapp jag kommer ihåg.

vi tog oss en tur till arkadspelsbaren barcade i brooklyn, där jag snabbt förlorade intresset för själva spelen (läs: jag suger). men calle och axel kämpade på. och det serverades öl, så det gick ingen nöd på någon av oss.
göran och calle involverade i något arkadspel I
sedan gick vi höger, vänster från barcade (tror jag...?) och hamnade på obskyr liten bar. vid ett tillfälle kom en man in i baren varpå både personal och bargäster började skrika på mannen att han inte var välkommen. "you're not supposed to be here, man!". bäst med den obskyra baren var dock fotoautomaten. finns även en fotoautomat på manitoba's i east village. övrigt manhattanhäng var peels (där vi drack resans dyraste öl à 9 dollar stycket) och spitzer's (som var ett mycket trevligt ställe).
 älskar att en del barer har fotoautomat
ingen utgång är komplett utan obligatoriska toasanningar.
toaklotter på random ställe (kan vara manitoba's)
ett annat ställe vi var på som var rätt härligt var en kombinerad bar och hårsalong som hette beauty bar. jag är en sucker för temabarer och restauranger etc. tyvärr är folk lite för nervösa i stockholm för att tematrenden ska slå igenom, så det närmaste vi kommer är väl koh pangan och gamla wc.

minns med njutning ett besök på restaurangen som överträffade allt: modern toilet i hongkong. för att ge en hint om temat citerar jag en recensent:"the bathroom and dining room come together at last". maten, äts ur toalettporslin och drycken serveras i urinoarer. tyvärr har jag hört ett rykte om att båda restaurangerna i hongkong har lagts ned. lite synd, för maten var faktiskt rätt bra.

och sen lite nattamat på det ... eeeeeeller kanske inte ... två hårdkokta ägg – inga konstigheter

nästa new york-inlägg handlar om shoppingen. som bonus ska jag också visa vilket loppisfynd jag nojade över att ta med mig i handbagaget.

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall