måndag, april 02, 2012

new york: promenaderna

en annan kom ju hem från new york för inte så länge sedan! det är ju lite av rysk roulette att boka resa tidigt på våren. speciellt till new york där vår och höst antingen kan vara smällkall eller supervarm. veckan innan var det enligt uppgift fyra grader i stan, men samma dag vi åkte drämde våren till med härliga 19 grader och sol. på weather channel hade de aldrig varit med om maken. å andra sidan har det enligt dem varit extremväder varenda gång jag har varit i usa så man kanske ska ta deras rapportering med en nypa salt, vad vet jag.

jag har aldrig rest utomlands under våren, men nu har jag fått en uppenbarelse. man kan ju promenera i evigheter utan att bli trött/svettig/svinkall/solstingad. så promenera gjorde vi, en hel del.

här promenerade vi förbi ett random men snyggt hus på lower east side ... hus på lower east side
... och sen promenerade vi på high line, ett gammalt tågspår högt ovan mark som nu byggts om till ett promenadstråk. kanske lite överreklamerat för en parkveteran som jag själv, men amerikanerna verkar uppskatta det något enormt. man kanske måste ha sett hur sunkigt det var innan för att fatta grejen helt?
high line
finfint promenadsällskap hade jag också. ingen ville döda den andra efter att resan var slut så det måste vara ett gott betyg. även om jag aldrig mer kommer låta calle bestämma vilken tid som vi ska infinna oss på flygplatsen i framtiden. låt oss bara säga att jag inväntar en fet mobilräkning efter att ha roamat loss i incheckningstidsknipa och sen pratar vi inte mer om det.
dejliga resekamrater någonstans på manhattan
allt är förresten lite snyggare i new york. köttbutiker till exempel.pork shop
på promenad i brooklyn spekulerade vi friskt om var paul auster och siri hustvedt bor. kanske här? jonathan safran foer och nicole krauss lär ju bo i närheten också. inga kändisar spottades dock, varken djupsinniga författare eller filmstjärnor och dylikt.
welcome
vi promenerade också runt i tramsbrooklyn, dvs i hipsterkvarteren i williamsburg. här i jakt på att boka bord på köttiga bitar av kött-restaurangen peter luger.
graffitti vid williamsburg bridge
inget spår av restaurangen syns på bilderna, vilket inte är så konstigt eftersom vi hade gått vilse. vi fick i alla fall se fet grafitti och williamsburg bridge. alltid något.
williamsburg bridge
för övrigt: new york är vackrast från brooklynhållet.grand ferry park, brooklyn
och på tal om promenader, blev det en promenadernas promenad, dvs en promenad i central park? på det svarar jag: har påven rolig mössa? träd i central park
och där hade vi tur. magnoliaträden hade precis slagit ut, så då blev det så här vackert: magnoliaträd i central park IV magnolia i central park II

nästa new york-avsnitt handlar om det nattliga rajrajet (eh). stay tuned.

2 kommentarer

Emma - EoE diary sa...

Ja jädrar vad man hade behövt en resa nu på våren (som ju inte är värdig att kallas vår här i Sverige). Jag har bara lyckats vara i New York när det varit kallt. Jag såg i Metro häromdagen att det är på gång en liknande järnvägspark i Stockholm driven av några eldsjälar. Det kan ju inte bli sämre tänker jag. Ser fram emot rajrajbilderna sen så får jag resa lite genom din blogg i brist på egna äventyr.

nostalgifabriken sa...

ja, just det, någonstans på söder va? otroligt coolt att man använder mark som ändå inte används till något roligt.

© nostalgifabriken
Maira Gall