fredag, januari 06, 2017

emma sundhs #decut2016 del 26-31

5 bilder från min barndom

det här är ett typiskt foto från min barndom. när jag var liten hade mina föräldrar båt och vi var ute i skärgården alla helger från april, under hela sommaren och i princip alla helger fram till oktober (eller så kändes det i alla fall). vi hängde mest på gällnö och lite beroende på hur vindarna låg alternerade vi mellan ett par tre stycken ställen. platsen på just den här bilden kallade vi midsommarberget och var det stället där vi oftast la till.
IMG_0571

skärgården tänker du, åh, vad superhärligt! sol, bad och grill. påfallande ofta såg det dock ut så här. det fanns alltid ställe där kapellet släppte in vatten och värmefläkten fick endast användas om det var extremt kallt under kvällstid, så allt i båten blev fuktigt. till vänster min syster, i mitten hennes kompis eva och så jag längst till höger.
IMG_0642

här är ytterligare en bild från gällnö. vi är på väg till handelsboden (jag tyckte att det var väldigt långt att gå dit när jag var liten, men gissar att det kanske var en 45 minuters promenad från midsommarberget?). gissar att jag var fem-sex år på den här bilden. jag till vänster, mamma i mitten och min syster till höger. hunden hette zaza.
IMG_0615

jag lär mig cykla hemma på min gata i danderyd. i det vita huset bodde min bästis karin som tyvärr flyttade till falun sen. häcken bakom mig tillhörde gubben molin. han klippte allas häckar, jag misstänker att det inte hade att göra med att han var snäll utan att han störde sig på att häckarna runt omkring såg för jävliga ut.
IMG_0759

hej åttital! här står jag och min pappa på en bro i norrtälje tror jag. måste typ vara sommaren -88. kameran som tog alla de här bildens är pappas gamla canon ftb som nu är i min ägo och som jag för övrigt fortfarande använder, senast nu på kuba.
IMG_1108

mitt första blogginlägg

mitt första blogginlägg är från den 28 oktober 2009 och heter "nu kör vi!". min programförklaring var att saker var bättre förr så därför samlar jag en massa gammalt här. "ämnen som kan tänkas dyka upp är tungviktare som kulturarv och historia men också vintage, second hand och olika former av populärkultur med en air av det förflutna. bor i stockholm och älskar stan, så räkna med en hel del stockholmiana också!". eh, tror jag har gått ifrån den programförklaringen ganska rejält. gissar att min blogg numera snarare passar in i hipster-på-söder-facket men det är ju aldrig fel att ha ambitioner.

platser jag aldrig varit dit skulle vilja åka 

buenos aires kanske? har hört att det är som ett sydamerikanskt paris, vilket låter himla spännande! jag har släkt där så kanske man kan hälsa på dem också? har dock aldrig träffat dem så det är bäddad för awkwardness, vi får se.

hej 2017 jag önskar mig ...

medan andra önskar fred på jorden och medmänsklighet och annat ädelt så har jag en riktigt egoistisk önskan och det är att bli drabbad av en riktigt bra läsupplevelse. den senaste riktigt bra läsupplevelsen hade jag 2014 (flickornas handbok i jakt och fiske samt we are all completely beside ourselves). avd. för grubblerier och handbok för städerskor (mycket handböcker här) var snubblande nära att bli magiska upplevelser, men nådde inte riktigt fram. 2017 vill jag bli golvad i läsväg helt enkelt!
Untitled

vad är dina nyårslöften inför det kommande året

jag funderar på att ta upp friidrotten igen efter en sådär 20 år. kanske mitt nyårslöfte stavas begynnande 40-årskris?

happy new year!

på den här punkten ska man berätta hur man ska fira nyår och i vilka kläder. tänker att jag tar det i ett separat inlägg sen!

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall