torsdag, maj 05, 2016

team paris och team berlin gör upp

ny dag, ny frukost!
Fellfisch breakfast, Berlin
efter att frukosten var avklarad åkte vi till flohmarkt strasse des 17 juni, men jösses vad trist den loppisen är! dyr och alla stånd har nästan exakt samma utbud. sedan gick vi runt lite planlöst i prenzlauer berg och på kastanienalle. här hängde jag sjukt mycket när jag jobbade mycket i berlin för några år sen, ett ganska trevligt återseende.

på kvällen var tanken att vi skulle gå på klärchens ballhaus, en danslokal som öppnade år 1913 och som i princip ser likadan ut då som nu. men det var ungefär en triljon personer som tänkte samma sak. mitte är ju inte helfestligt på kvällen men vi lyckades få ett bord på shiso burger (tyvärr, ska tilläggas, inte så goda hamburgare faktiskt).
shiso burger, berlin
efteråt livade vi upp stämningen genom att dricka några glas sekt och bråka om vilken huvudstad man ville bo i – berlin eller paris. romantikerna hanna och calle förordade paris, men efter kondomincidenten betackar jag mig å det grövsta. jag och andreas gillar ju styrsel på saker och var team berlin, vilt och ordnat på samma gång. och aldrig skulle de två lägren mötas.

på söndagen hade vi lugnat ner oss så pass mycket att vi kunde prata med varandra igen. då var det dags för nästa besvikelse, och här måste jag faktiskt utfärda en varning: ät inte brunch på café rix, hur ofta det än florerar på diverse topplistor över bra frukostställen i berlin. fantastisk lokal, gullig innergård, trevlig personal, men maten var inte rolig. desto roligare var nästa stopp på resan: loppisen i mauerpark.

jag vet inte om jag kommer ihåg fel, men det känns som att de har flyttat loppisen från ena sidan av parken till andra? och att den var större? eller så kommer jag bara ihåg fel? det jag i alla fall kommer ihåg från senaste gången var att mitt sällskap, en högst butter då-pojkvän, ville gå efter tjugo minuter. denna gång hade jag därför preppat en vecka i förväg genom att förklara för mina fellow loppisbesökare att mitt besök eventuellt skulle sträcka sig över flera timmar. förmodligen avskräckte det andreas som pep iväg och tittade på något sovjetiskt monument i någon park istället.
Berlin, Mauerpark flohmarkt, IMG_8224
Berlin, Mauerpark flohmarkt, IMG_8234
Berlin, Mauerpark flohmarkt, IMG_8231
jag hittade en fin vas, men i övrigt inget annat. men solen lyste äntligen över berlin och det var vår i luften så det var inte läge att hänga läpp.
Berlin, IMG_8236
och till slut: en solig uteservering.
Cheers, Berlin
mission accomplished. skål!

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall