onsdag, oktober 28, 2015

att göra en helg i tallinn

här står vi och stirrar på ett hus i tallinn. varför det? jo, hanna fyllde trettio för ett tag sedan, så jag och katarina bestämde oss för att överraska med en weekend på behagligt avstånd från stan. vi bad födelsedagsbarnet att infinna sig med packad väska på t-centralen på fredagseftermiddagen, där vi alla möttes upp, och styrde sedermera kosan mot frihamnen.
IMG_7249 IMG_7245 IMG_7248 IMG_7241 färjeturen är egentligen värd en alldeles egen utläggning, men låt oss bara säga att vi kunde checka av både liveband och blue nun-flaskor med guldflagor i.

tallinn visade sig vara en väldigt gullig liten stad. och väldigt medeltidig, inklusive snabelskodda inkastare och ett hotell som mer såg ut att höra hemma i en disneyfilm med sina arkitektoniska detaljer i rosa, turkos och gult.

IMG_7295
den här historiska aspekten i marknadsföringen hade gått mig lite förbi ska erkännas, men som tur var hittade vi motsvarigheten till södermalm tämligen omgående. arkeologen i mig går såklart fortfarande igång på näsflöjter och stånkor i keramik, men mitt resesällskap föredrar saker av modern natur.

här kommer ett par tips för den som ska göra tallinn.

äta och dricka

tallinn har förvånansvärt mycket att äta i vegoväg, således inga problem för vegetarianer. vi åt lunch på von krahli aed (rataskaeuvu 8) som serverade den godaste quinoasalladen jag ätit (med disclaimern att jag inte har ätit sådär jättemånga, i och för sig). jag gissar att de hade rostat quinoan för det var liksom crunchy på ett himla trevligt sätt.
IMG_7239
manna la roosa var en trevlig liten överraskning som vi råkade gå förbi innan båten gick på söndagskvällen. huset på vana viru 15 går inte att missa. lite som att pippi långstrump skulle få för sig att driva bordell i sextiotalets san francisco ungefär.
IMG_7270
IMG_7268
IMG_7272
de andra gick på säkra kort medan jag valde en märklig lokal matkreation som badade i rysk fil. det smakade fil ... och en aning dill.
IMG_7274
efterrätten var jag dock nöjd med. mycket nöjd till och med.
IMG_7292
men det var inget tvivel om vem som hade dragit den stora jackpoten när hannas crème brulée kom in på bordet. serverad i gullig liten resväska!
IMG_7291
telliskivi creative city är ett gammalt industriområde i kalamaja (tallinns södermalm), med massa schyssta butiker, matställen och barer. vi åt på lendav taldrik (telliskivi 58e) som serverade indiskt, men folk verkar föredra f-hoone (telliskivi 60). efteråt gick vi till frenchy (telliskivi 60a), som serverade riktigt bra drinkar.
IMG_7260IMG_7257
måste även tillägga att frukosten på vårt hotell (schlössle hotel, puhavaimu 13/15) var en av de topp fem bästa hotellfrukostarna jag har ätit. det känns så sjukt lyxigt att beställa från a la carte-meny istället för att tampas med andra i buffékön. vi tyckte vi tog i från tårna med våra beställningar, men frukostvärdinnan hetsade oss att ta ännu mer från menyn. dessutom kunde man avsluta frukosten (som tidsmässigt närmades sig lunchtid) med ett litet glas bubbel.

göra

vi hann ju inte med så mycket egentligen men en tripp till kalamaja med sina gamla snyggslitna trähus lämpar sig utmärkt för promenad. missa inte telliskivi creative city där man kan handla lokalt designade prylar. vad jag har förstått har de också loppis på lördagar.

att gå på spa är sjukt mycket billigare här än i sverige. vi tog ett random spa som hotellet rekommenderade. tror att en timmes massage gick på ca 450 kronor.

handla

IMG_7263är man begiven på konstiga spritsorter som inte går att få tag på på systembolaget kan ett besök på någon av spritbutikerna i hamnen vara något. mycket rysk skumpa och märkliga vodkasorter. jag kom hem med vodka smaksatt med björksav och någon oklar spritsort smaksatt med chili och ingefära. samt en vodkaflaska som var mycket snygg men som inte går att öppna. jag tror det här är universums sätt att säga till mig att jag borde växa upp och skaffa ett spritförråd med klassiska spritsorter istället för plojsprit. hanna kammade även hem storvinsten på antikjakt då hon hittade två superfina blåa koppar från sextiotalet. inte helt billigt men kommer definitivt dra till sig avundsjuka blickar från tedrickande gäster. och fortfarande billigare än en berså-kopp (och ungefär tretusen gånger roligare). katarina hittade en fin halsbandsklocka. själv hittade jag en julkula (hej pensionär). ett hett tips är att klara av allt shoppande på lördagar då mycket är stängt på söndagar. hade gärna gått till fankadelik exempelvis, men det får bli en annan gång. här finns förresten en hel lista på second hand och vintage i tallinn.

hipstern kommer känna sig hemma på sfäär, tallinns svar på grandpa. kinfolk-o-metern slog i taket så till den milda grad att vi blev tvungna att gå ut.

sen fick vi skynda till båten. en fasligt trevlig miniweekend var till ända.
IMG_7301

4 kommentarer

Chaos By sa...

Älskar dina reseberättelser!

nostalgifabriken sa...

@chaos by: tack! de är ju inte så heltäckande alla gånger, antingen glömmer jag att fota eller så glömmer jag vad saker och ting hette. men försöker uppväga med min charm, eh ;)

Johanna sa...

Kalamaja skrev jag uppsats om, kan det vara 2002-2003. Jag förutspådde en gentrifiering av området. Låter som om jag hade rätt. Von Krahl (uttalas Fungraal) är ett traditionellt spelställe där bla Yokos pappa brukade uppträda med sitt band.

nostalgifabriken sa...

Haha, @Johanna, min närvaro i kalamaja är absolut beviset på att du hade rätt.

© nostalgifabriken
Maira Gall