tisdag, juli 21, 2015

en avslutad loppmarknad är också en loppmarknad

andra dagen i paris, som var en lördag, började på stärkande vis med frukost. för min del kolhydrater så långt ögat når. är det semester så är det. paris, baby_liten
sedan tog vi oss i sakta mak till loppmarknaden puces de vanves, som bland annat loppisproffset elsa billgren prisar. i lite väl sakta mak visade det sig eftersom handlarna höll på att packa ihop när vi kom. lyckades i alla fall få med mig fem stadiga dricksglas, alltid något.
paris, baby_liten
anledningen till att vi var sjukt sena till loppmarknaden var delvis för att en i sällskapet (säger inte vem) besitter en tidsoptimism som inte är av denna världen och delvis för att termometern visade 40 grader. illustrerar detta med svettig bild på mig själv där jag visar upp mitt franska château.
paris, baby_liten
paris, baby_liten
IMG_5702_liten
resten av dagen var ett pustande och ett rännande på diverse uteserveringar så vi kan egentligen snabbspola till dag tre. då tog vi oss norrut till saint-martin-kanalen. IMG_5712_liten  IMG_5718_liten IMG_5720_liten
där snurrade vi runt ett tag tills vi, undangömt på en gård innanför en högst oansenlig port, äntligen hittade till le comptoir général, som är ett kombinerat kafé, second hand-butik, frisör och nattklubb med afrikansk touch.
IMG_5734_liten IMG_5723_liten
sedan traskade vi vidare till matmarknaden le marché des enfants rouges, paris äldsta matmarknad under tak. det något kryptiska namnet de röda barnens marknad fick sin förklaring när jag läste på lite. på 1500-talet fanns ett barnhem på samma plats där matmarknaden nu finns, och de som bodde där kläddes i rött. enligt uppgift finns de bästa crêpesen i hela frankrike här. (kan dock ej gå i god för detta eftersom jag inte smakade på dem själv). paris, baby_litenen
paris, baby_liten_litenparis, baby_liten
när cocktail hour infann sig var det lite svalare. paris, baby_liten
IMG_5755_liten
och under kvällen blev det så pass svalt att vi faktiskt orkade gå ut på en liten romantische promenad vid seine. fantastiskt bra avslutning på dag tre i paris!

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall