söndag, mars 14, 2010

ett annat amerika

jag söndagskvällssurfar lite. det var länge sedan jag var inne på squareamerica.com, så ett besök där fick det bli. square america är en sajt med gamla bilder föreställande och tagna av privatpersoner i usa. killen som har sajten hittar dem på loppisar (och i typ dödsbon, men det vill jag helst inte tänka på). innan han lägger upp dem kategoriserar han dem noggrant utifrån tidsålder och innehåll. bland annat har han en hel kategori med "legs", som ni ser smakprov ur här.


kvaliteten på bilderna varierar, både vad gäller fotografisk talang och hur de har åldrats. en del personer har i efterhand rivits ut eller skrapats bort av försmådda kärlekar, bittra släktingar och svikna vänner.


det finns ganska många bilder från andra världskriget. privatpersoner som porträtterat livet i armén. ibland syns bombräder, störtande plan eller sjunkande skepp. några av de mer makabra bidragen är ett totalt utblåst nagasaki och ett öde hiroshima efter atombomberna.

och på något sätt berör de här bilderna mer än de man sett i historieböckerna. kanske för att (fotografisk) professionalitet är ett sätt att distansiera sig på. de fumligt tagna bilderna påminner mig om att det faktiskt finns en person av kött och blod bakom linsen. i det inperfekta finns mänsklighet. och då innebär det att det jag ser genom linsen också måste vara på riktigt.

2 kommentarer

Come again secondhand sa...

åh vad fint. skall ta mej en titt på sidan...


/Lina

nostalgifabriken sa...

jaa, gör det. den är helt fantastisk!

© nostalgifabriken
Maira Gall