måndag, juli 27, 2015

une surprise parisienne

sista dagen i paris skulle det banne mig tas revansch på loppmarknaderiet. men först frukost på le pain quotidien.
IMG_5801_liten
sedan åkte vi till paris största loppmarknad marché aux puces som är en av få loppmarknader i paris som har öppet på måndagar. när du kommer upp från metrostationen porte de clignancourt fortsätter du att gå rakt fram, under en stor futuristisk viadukt och förbi alla skumma människor som vill kränga på dig snodda iphones och annat. sedan svänger du vänster och då hamnar du i en hel stadsdel proppad av en massa olika loppmarknader. så här mitt i sommaren kändes det som om mycket var stängt, men jag lyckades i alla fall köpa mig en klänning för 45 euro. annars väldigt mycket krusidullantikt och superdyra grejer om man är inne på sånt.
paris, baby_litenparis, baby_litenparis, baby_liten
sedan tog vi tunnelbanan tillbaka och hamnade på merci. obligatorisk bild på hundkoja, check. noterade att en oansenlig anteckningsbok jag köpt i tokyo för lite under 14 kr gick loss på 230 kr här. blev således automatiskt misstänksam mot alla priser i butiken så det blev inga inköp alls.
paris, baby_liten
passade även på att gå igenom vintagebutikerna nära vårt hotell. come on eileen (40 rue de rivoli) låg precis vägg i vägg med vårt hotell. lite dyrt för min smak men gillar man märkesvintagekläder är det säkert piggt, glatt och härligt.

frip'irium, free 'p' star och kiloshop på rue de la verrière (nummer 2, 61 och 69) fick jag ångest av. för mycket folk och lite väl mycket 70-talskläder i konstiga material. men hippy market på 21 rue du temple gillade jag, kanske för att det påminde mycket om min favoritbutik beyond retro. bra priser, välsorterat och snygga kläder (i färgerna blommigt, rutigt och randigt). det blev dock inga inköp eftersom pengaångesten kom smygande som ett litet franskt lettre på posten.
paris, baby_liten
så då fick det vara nog med shopping. ägnade mig istället åt det billigare nöjet att tjuvfota parisare. paris, baby_litenparis, baby_liten
ett sista pit stop med lite rosé och en tartine fick det bli också. voilà bildbevis inklusive parisare.
IMG_5815_liten
sedan gick vi till hotellet för att plocka upp vårt bagage. medan vi tog en sista titt på hotellrummet för att se om vi hade glömt något kände jag mig extremt blidkad av stan och tänkte välvilligt att paris faktiskt var rätt trevligt ändå. precis då råkade jag titta ner under sängkappan och fick se något plastigt som skymtade. detta något visade sig vara en tidigare gästs använda kondom.

sorry paris, men du är tillbaka på noll igen.

2 kommentarer

Cecilia sa...

Har aldrig varit i Paris, aldrig varit sugen, aldrig varit ihop med nån som velat åka dit. Alla andra verkar så himla Parispeppade, så mycket glad nu för att jag hittat en Parisskeptiker till. Och du har ju dessutom anledning på riktigt pga att du faktiskt varit där. P. S. Skitäckligt med fyndet på golvet. Har bara hittat håriga använda strumpor under olika hotellsängar ...

nostalgifabriken sa...

@cecilia: TACK! vi parisskeptiker är mycket missförstådda har jag märkt. vet dock inte om jag ska vara glad att fyndes sist på resan eller först ...

© nostalgifabriken
Maira Gall