måndag, juni 29, 2015

för att vara en downshiftad midsommar åt vi rätt mycket mat alltså

som de friare av traditionella och otraditionella högtider vi är hade vi redan i februari planer på en storslagen midsommar på julita med en liten men härlig skara människor. men sen vet vi inte riktigt vad som hände för helt plötsligt stod helgen inför dörren och folket var visst spridda för vinden. men några tappra själar längtade ändå efter den sörmländska myllan, så kvällen innan midsommar möttes vi upp på den lokala matvarubutiken, spontankomponerade en midsommarmeny på plats och handlade med oss det vi behövde för en downshiftad midsommar.

och så på självaste midsommarmorgonen tog vi tidiga tåget ut. dock med 20 minuters försening som gjorde att vi missade bussen i katrineholm. nästa buss skulle gå fyra timmar senare. här ber jag mina medresenärer att se lite sj-purkna ut (lyckas sådär).
IMG_5370_liten
som tur är bor mina föräldrar i närheten och de kunde skjutsa oss till slutmålet, så ingen skada skedd (annat än att det känns weird att behöva be sina föräldrar om hjälp som 35-åring).
IMG_5426_liten
det är så himla vackert i naturen nu.
IMG_5523_liten
IMG_5392_liten
IMG_5396_liten
IMG_5524_liten
vi dukade upp en modest midsommarlunch i vår sommarlägenhet. den här punschverandan är min favoritplats för övrigt.
IMG_5375_liten
IMG_5377_liten
det säger en del om mina prioriteringar i vårt lantliga chateau när skumpaglasen är på plats tidigare än vanliga dricksglas ...
IMG_5381_liten
sedan promenerade vi till hanna och richards landställe längre ner på vägen. men först spanade vi in den lokala faunan, vilket visade sig vara tre misstänksamma föl.IMG_5430_liten
IMG_5471_liten
samt ett gäng nyfikna kor.

efter lite trädgårdsarbete var det dags att äta igen.
IMG_5451_liten
IMG_5486_liten
och sedan en promenad för att smälta maten ...
IMG_5500_liten
... innan vi gick på det igen med efterrätten.
IMG_5515_liten
sedan satt vi vid brasan, drack vin och pratade och lyssnade på nittitalshits hela kvällen. och efter det tackade jag för mig och gick hem till sommarlägenheten genom den ljusa natten. 

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall