lördag, november 22, 2014

summering av fyra år på instagram 2010-2014

rockspindeln summerar sina fyra år på instagram och jag vill självklart inte vara sämre! mycket har hänt med mina bilder under de fyra år jag varit aktiv: har gått från extremt färgglada bilder med hög kontrast och skojiga ramar till blek och sober vsco-cam-air. fast nu när jag kollade igenom mina bilder kom jag på att jag nog gillar mitt färgglada jag lite mer än mitt sobra jag, så nu funderar jag på att aktivera färg och sprall igen. ett tag var jag också inne i en svår period när jag enbart fotade med filtret earlybird. det är säkert två år sedan jag senast använde det, trots det ligger filtret ändå kvar som en solklar etta i antal bilder. jag hade även en lång kärleksaffär med tilt-shift-funktionen, men den har lagt sig en aning nu.

voilà mina 51 favoriter från de fyra senaste åren

51bästa_liten
det är många som tycker att instagram består av tillrättalagda bilder i en filtrerad hittepåvärld. jag vill ändå bestämt hävda att instagram är det sociala medium som kommer mig närmast inpå livet. inte nödvändigtvis att mina följare uppfattar det så, men för mig hjälper bilderna att komma ihåg upplevelser, stämningar och känslor som jag annars förmodligen hade glömt.

de blöta, bruna löven fotade jag exempelvis på en promenad tillsammans med calle. där andra människor förmodligen ser en fin men menlös bild på ett par löv tänker jag på att jag tog den bilden på en promenad tillsammans med calle. det var ett par timmar innan jag skulle åka på en weekendresa till krakow hösten 2011. fastän det såklart skulle bli kul att resa iväg ville jag aldrig att promenaden skulle ta slut, så himla nykär var jag.

de 30 härligaste bilderna från livet som globetrotter

Bästa instabilderna resor_liten
mycket usa som synes.

att mobilkameran alltid är med gör att instagrambilderna inte bara består av tillfällen i livet jag planerar att komma ihåg (läs: när jag orkar ta med mig min stora kamera). här får vardagens alla grå nyanser också plats. jag älskar att promenera i stan och försöker alltid hinna med att gå hem från jobbet, åtminstone en gång i veckan (vilket är exakt 65 minuters promenad från dörr till dörr om man går i rask takt). på morgonen hoppar jag över de två närmaste tunnelbanestationerna för att få en kvarts promenad innan jobbet. enkelt uttryckt: det är på väg till jobbet jag tar mina dimmiga bilder och på väg hem från jobbet jag tar mina smöriga solnedgångsbilder.

snö, dimma och solnedgångar: 30 de bästa stockholmsvyerna30 bästa stockholmsvyerna liten

första bilden och mest gillat

min allra första bild föreställer ett hus inslaget i byggnadställningar och togs på väg till jobbet en grå novembermorgon 2010:my first instagram picture ever (nov 3 2010)
min mest gillade bild föreställer neonskylten på biograf victoria i en vattenpöl (85 likes):
biograf victoria
nu hoppas jag på minst fyra härliga år till! fast de får ju gärna släppa en ny omgång filter snart...

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall