torsdag, september 11, 2014

like sands through the hourglass or like pictures on instagram ... so are the days of our lives

när jag ändå är i farten och berömmer andras instagramkonton kan vi ju även passa på kolla in mina insta-hyss den senaste tiden. på instagram heter jag @nostalgifabriken och får till rätt trevliga bilder faktiskt, om jag får säga det själv.

i matväg har sommaren bestått av en hel del matiga sallader (min paradrätt som du säkert vet), men en dag trotsade jag vanan för att göra banh mì-mackor som blev både snygga och goda. stoppar också in en bild från när vi efter en gemytlig vistelse på urban deli bestämde oss för att guldkanta till vardagkvällen ytterligare. så hem till hanna och hämta filtar, glas och en flaska av marilyn monroes favoritchampagne och sedan förbi seven eleven för att köpa en ben o jerrys. upp i vitabergsparken och skål! vi hade säkert suttit där än idag om inte det hade börjat regna.
instagramsommaren 2014
det somriga sällskapet har för övrigt bestått av de här två herrarna. aktiviteterna har bestått av glassätning, bad och foodtruck-beställningar. (ps. mina banh mi-mackor är godare än bun bun-truckens)
instagramsommaren 2014
förutom portugal hann jag ju även med en dos redig svensk sommar uppe i dalarna. där beskådade jag maffiga naturupplevelser, intog en ohälsosam dos kaffe och jordgubbar, läste karg semesterlektyr samt dalademokraten och fyndade loss på loppisar. nedan tilltänkta skohylla (ursprungligen en postsorteringsmöbel) införskaffades på bakluckeloppis i rättvik för endast 300 riksdaler.
instagramsommaren 2014
väl åter i stockholm visade sig sommaren från sin bästa sida. jag som älskar att ta bilder på smöriga solnedgångar fick fullt upp där ett par dagar. instagramsommaren 2014
en viktig fråga kvarstår: vilket slags härj har sommaren bjudit på? högst upp till vänster ser vi björn och lina fejka en förlovning på bagarns 40-årsfest. allt för att förvirra linas mamma som tidigare visat sig ha en minst sagt livlig fantasi när det gäller dylika saker i instagramflödet. ett par dagar innan bagarns fest sippade vi drinkar på trädgården, denna ynka enda (1) klubbutgång sommaren 2014. (enda anledningen till att det ens blev någon gång alls var för att vi gick dit vid öppning så vi slapp kö och inträde). glamoröst värre var det dock när inbjudan till manillafesten damp ner i brevlådan. detta är alltså en av bokvärldens mest eftertraktade fester där man frotterar sig med i princip hela kultursverige på ett gosigt och familjärt sätt. ja, jag räknar detta som kronan på min bokrelaterade karriär. tyvärr bosatte sig en förkylning i min arma kropp just denna dag av årets 365 så jag kunde inte gå på detta baluns. AVGÅ ALLA! är det enda jag har att säga om den saken. tröstade mig senare på norstedts sensommarfest där jag konstaterade att min förkärlek till vimplar och kulörta lyktor står sig, trots att de överdoseras i alla slags inredningsmagasin och bloggar. jag tolkar det som ett tecken på livslång kärlek.
instagramsommaren 2014

translation: me on instagram lately. food i've eaten, people i've hung out with, sunsets i've documented and very vip-parties i've been (and not been) to.

2 kommentarer

Jessica sa...

Mitt VARMA deltagande i Manilla-sorgen! *insert Skriet-emojin*

Men tycker du glömde dina fantastiska reflektionsbilder från Insta, alla dessa gatubilder i vattenpölar du tar. Eller kanske har du tagit bara två, men jag tänker att det liksom är du :)

nostalgifabriken sa...

@jessica: med tanke på att jag i min desperation försökt att TJATA mig in (två år i rad) är det särdeles ironiskt tycker jag. jag ääälskar att ta bilder på smöriga solnedgångar och pölreflektioner. har dock inte fått tillfälle att fota de sistnämnda på ett tag. men tror starkt på en pölig höst!

© nostalgifabriken
Maira Gall