torsdag, oktober 17, 2013

gysinge byggnadsvård – mitt nya lördagsnöje

IMG_2123 efter att ha bott i ett halvår i vår nya lägenhet har vi bestämt oss för att fräscha upp köket. eller ja, det krävdes ungefär tre sekunders stirrande (med lika delar fascination som skepsis) på den nuvarande inredningen för att fatta det beslutet. en köksrenovering är vi inte lika sugna på, dels för att det är en hyresrätt och dels för att det krävs relativt små medel för att det ska bli fint.

hur det ser ut idag? jo, vi har överskåp med köksluckor i körsbär uppsatta 20 cm högre än standard (dock saknas utdragbara lådor i bänkskåpen eftersom vi har både diskmaskin och tvättmaskin i köket, det sistnämnda sjukt bra grej, men som tyvärr inte lajar med de flestas hemförsäkring). utöver köksskåpen ovanför diskbänken så finns ett par skåp utplacerade lite varstans på väggen, bland annat har vi ett väggskåp som sitter ca 20 cm upp från golvet på en av väggarna. skåpen samsas med kornblå fyrkantiga fält målade på väggen. avgörande för var de fyrkantiga blåa fälten är placerade avgörs av väggar (i bästa fall), men även elledningar (i värsta fall). jag skulle ta en före-bild om det inte var så att hela köket fortfarande är belamrad med disk från en brakmiddag i fredags. men ni får ta mig på mitt ord: köket är fult.

vad göra? eftersom huset är från 1909 och vi båda har ett byggnadsvårdsintresse (för min del ett ganska teoretiskt sådant som mest innebär att jag pinnar olika fina tidstypiska köksinredningar till min pinterestmapp kök | kitchen) är den naturliga lösningen att återställa köket till något slags sekelskifteskök.

vilket leder till en obekväm insikt om mig själv: jag har förvandlats till en sån där person som tycker att det högsta lördagsnöjet är att promenera till gysingebutiken borta på storgatan och fingra på dyra eluttag, klappa på glänsande dörrhandtag i mässing och sucka över fina gamla tapeter i nytryck och omge mig med andra medelklassmänniskor i innerstan med så kallad god smak. och i lördags tog jag steget och handlade min första burk svindyr linoljefärg.

till mitt försvar dock: de har 30% rabatt på matt linoljefärg oktober ut.

2 kommentarer

Anonym sa...

Är det väggarna som kommer att bli blågrå månne? Eller luckorna? Hela rasket?

nostalgifabriken sa...

vi satsar på blågrå luckor. på väggarna funderar vi på att sätta upp pärlspont (kanske att vi latar oss genom att sätta upp såna dära färdiga skivor), men vi har inte bestämt oss. antingen kan det bli hur snyggt som helst, eller så kommer det bara se konstigt ut ...

© nostalgifabriken
Maira Gall